Főoldal > Thaiföld női szerzetesei

Thaiföld női szerzetesei

A thai nőket hét évszázadon át nem avatták szerzetessé – de egy szerzetesnő igyekszik új életet lehelni a tradíciókba.

Nakhon Pathom, Thaiföld – A buddhista nőket több mint hétszáz éven keresztül nem engedték Thaiföldön szerzetesi fogadalmat tenni. Az utolsó bhikkhunik (női buddhista szerzetesek) a 13. században haltak meg, és a férfiak túlnyomó többségbe kerültek a thaiföldi Théraváda buddhizmusban.

Chatsumarn Kabilsingh azon dolgozik, hogy felélessze a bhikkhuni tradíciót. „A buddhizmus egyenlően kezeli a férfiakat és a nőket, de a thai kultúra általában alacsonyabb szintre teszi a nőket” – mondja a 68 éves Chatsuman, aki 2000-ben hátrahagyta korábbi életét, amelyben egy thaiföldi egyetem elismert professzora volt, hogy kolostorba vonuljon. Miután három éven át tanulta a Buddha tanait Taiwanban, teljes rangú bhikkhunivá avatták Sri Lankán. A neve Tiszteletreméltó Dhammánanda lett, és visszatért Thaiföldre, hogy segítsen más nőknek is követni ezt az utat.

De a Thai Szangha, amely az ország vallási hatósága, nem ismeri el ezeket a szerzetessé avatásokat, egy 1928-as vallási rendeletre hivatkozva, amely megtiltotta, hogy a szerzetesek nőket fogadjanak maguk közé. A rendeletben az áll, hogy a Buddha tanításai szerint a férfi szerzetest férfi szerzeteseknek kell felavatniuk, de a női szerzetesek avatói közt nőknek is kell lenni. Ez lehetetlenné tette Thaiföldön. hogy nőket avassanak szerzetessé. Külföldre kell utazniuk, hogy szerzetesnők lehessenek.

Dhammánanda volt az első thai nő évszázadok óta, aki théraváda buddhista szerzetes lett. A hivatalos tiltás ellenére megalapította a Songdhammakalyani kolostort, az első teljesen női templomot Thaiföldön, amely Nakhon Pathomban áll, Bangkok közelében.

A tíz állandó szerzetesnőhöz évente kétszer más nők is csatlakoznak ideiglenes fogadalommal. Néhány napot töltenek Dhammanandával, a Buddha tanait tanulmányozva. A Théraváda buddhizmus szerint ha életünkben legalább egyszer szerzetesként élünk, az a legjobb módja, hogy jó karmát érdemeljünk ki magunknak vagy rokonainknak. “Azért akartam szerzetes lenni, hogy a szüleim a mennybe jussanak” – monda Paranee, akit múlt áprilisban tett fogadalmat, és amúgy biztosítási ügynökként dolgozik Bangkokban.

Paranee mellett 43 másik nő tett fogadalmat kilenc napra (többségük thaiföldi, de volt köztük, aki Indiából vagy Vietnamból érkezett), és részt vettek minden kolostori tevékenységben. Leborotválták a fejüket, és minden nap ötkor keltek, hogy meditáljanak. Egyes napokon ételadományt gyűjtöttek, máskor a templom kertjét gondozták.

Dhammánanda példáját mára egyre többen követik, Thaiföldön jelenleg tíz templomban körülbelül 150 bhikkhuni gyakorol.

 

Forrás: Laura Villadiego and Biel Calderon | 17 Jun 2013 15:58 GMT

Fordította: Tari Zsuzsanna

Kapcsolódó

Hírek

Digitalizálásra kerül a Tripitaka Koreana

A koreai Kulturális Örökségvédelmi Hivatal bejelentette, hogy digitalizálni fogják a legteljesebb koreai buddhista szentiratgyűjteményt, a Tripitaka Koreana-t. A Hármas Kosár szövegének, a Tripitakának a nyomtatására

Hírek

Szamjak Mahádán fesztivál Buddha szobrokkal Nepálban

Március 14-én ünnepelték a nepáli buddhisták a Szamjak Mahádán ünnepet Lalitpurban, Nepál negyedik legnépesebb városában, amelyre különböző szentélyekből összesen mintegy 140 Buddha szobrot gyűjtöttek egybe.