Főoldal > A világ legjobb buddhista egyetemei 2022-ben
A UniRankTM közzétette a világ legjobb buddhista egyetemeinek 2022-es rangsorát!
Ezen a listán kizárólag azok az egyetemek szerepelnek, amelyeknek vagy a buddhizmus az elsődleges tananyaguk, vagy buddhista szervezetek tulajdonában állnak. (Nincsenek rajta viszont olyan nagy nevű intézmények, amelyek rendelkeznek ugyan a buddhizmust kutató karral, ám a fő profiljuk nem a Buddha tana, pl. Oxfordi Egyetem, Torontói Egyetem, Hongkongi Egyetem, Genti Egyetem stb.).
A listán 63 intézmény szerepel természetesen elsősorban Ázsiából, s mindössze 4 amerikai egyetem került fel a listára az összes többi kontinensről. A rangsort Japán dominálja! A top 10-ben 7 japán egyetem van jelen, amely jól reprezentálja a japán edukáció magas színvonalat. Továbbá képviselteti magát Thaiföld, Dél-Korea, Tajvan, India, Srí Lanka és még Indonézia is. Érdekesség, hogy sem tibeti, sem mongol, sem vietnámi, és ami a legfurcsább, kínai egyetem sem található a listán! Ez utóbbinak az lehet az oka, hogy a nagy kínai egyetemek nem kizárólag a buddhizmust oktatják, hanem más tudományágakat is, így azonban nem minősülnek buddhista egyetemeknek. Természetesen vannak felsőfokú buddhista intézmények Kínában is, ám ezek olyan kisebb iskolák, melyek egyelőre nem fértek fel a listára (pl. China’s Buddhist Academy of Mt. Putuo). Ezzel szemben viszont Tajvan több intézménnyel is bekerült a legjobbak közé (a listát készítők Kínától független országként jegyzik Tajvant).
Sajnos a UniRankTM nem sokat árul el a kiválasztás kritériumairól és a rangsorolás szempontjairól. Az résztvevőknek államilag elismert, akkreditált felsőoktatási intézményeknek kell lenniük, amelyek minimum 4 éves képzést biztosítanak, melyek végén alap és/vagy posztgraduális (mester, doktori) diploma szerezhető. Feltétel továbbá, hogy túlnyomórészt helyszíni kurzusokat nyújtson az iskola, ne pedig távoktatást. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy e lista nem tudományos alapú, ám nem is az egyetemek által benyújtott adatokon, hanem független webes hírszerzési források által szolgáltatott, érvényes, elfogulatlan és nem befolyásolható webes mérőszámokon alapul.
#1 Ryukoku Egyetem – Japán
A világ jelenleg legnívósabb buddhista egyetemét 1639-ben alapították eredetileg szerzetesek számára. Mára azonban olyan nagy oktatási intézménnyé nőtte ki magát, hogy hallgatóinak száma eléri a 15 ezret. A felvételi arány 30-40% között mozog, amely meglehetősen szigorú, illetve az egyetem iránti kiemelt érdeklődést is jól tükrözi. A Ryokoku Egyetem Kiotó városában található. 1788-ban az intézmény leégett egy városi tűzvészben, de 1792-ben helyreállították. Egyetemi státuszát 1922-ben kapta meg. (Tavalyi első helyezését megtartotta 2022-ben is.)
Szellemisége a Tiszta Föld buddhizmushoz kötődik: „Az egyetem középpontjában az azt alapító szellem áll, amelyet a buddhista hagyomány ihletett. Ennek szellemisége az a törekvés, hogy minden élőlényt a tudatlanságból a megvilágosodás felé segítsen. Az egyetem ezt úgy éri el, hogy diákjait olyan emberekké neveli, akik „keresik, felfedik és megélik az igazságot”. Az egyetem arra is megtanítja diákjait, hogy öt kulcsfontosságú alapelvet értékeljenek: egyenlőség, függetlenség, szemlélődés, hála és béke, hogy bölcs és sikeres emberekké váljanak.”1
#2 Naropa Egyetem – USA
Meglepő módon egy kicsi amerikai egyetem került a 2. helyre! Az 1974-ben alapított intézmény Boulder városában található, Colorado államban. Nevét a Nálanda Egyetem egykori apátjáról Náropáról kapta, alapítója pedig a néhai Csögyam Trungpa Rinpocse. A Naropa volt az első akkreditált buddhista egyetem Amerikában. Hallgatóinak száma 1-2 ezer között mozog, a felvételi arány pedig nagyon magas: 90-100%. „Az egyetem alap- és mesterképzéseket kínál a művészetek, az oktatás, a környezettanulmányok, a béketanulmányok, a pszichológia és a vallástudományok területén. A buddhista ihletésű, ám felekezetektől független Naropa Egyetem a kontemplatív oktatásban gyökerezik, egy olyan tanítási és tanulási megközelítésben, amely a keleti bölcsességtanulmányokat és művészeteket a hagyományos nyugati tudományossággal integrálja. A Naropa volt a modern mindfulness mozgalom szülőhelye.”
„Olyan hely igyekszünk lenni, ahol a kihívás nem csak a logikus elmén alapuló vitából és eszmecseréből fakad, hanem a kontemplatív diszciplínák gyakorlásából is, megtanulva, hogyan legyünk kedvesek önmagunkhoz és másokhoz, hogyan éljünk a világban egyszerre félelem nélkül és kedvesen.” – Charles G. Lief elnök2
#3 Komazawa Egyetem – Japán
A Komazawa Egyetem Japán legrégebbi egyetemeinek egyike. Alapítása 1592-re nyúlik vissza, amikor a Sōtō irányzat szerzeteseinek létrehoztak egy oktatási központot. A Sōtō a Japánban élő két fő zen buddhista hagyomány egyike. Az intézmény Tokió Szetagaja körzetében található, mely fákkal és növényekkel körülvett, csendes környék, egyetemi és lakónegyedként is ismert. Hallgatóinak száma meghaladja a 14 ezret. A felvételi arány itt is 30-40%-os. Az egyetem nemzetközi kurzusokat is kínál külföldi hallgatók számára. Területén 7 kar és 17 tanszék, továbbá 9 kutatóintézet működik, sőt itt található a Zen Buddhista Kultúra Múzeuma is.
„A Komazawa Egyetem célja olyan hallgatók kinevelése, akik önvizsgálatot tartanak és új irányzatokat sajátítanak el az akadémikus tanulmányik során, melyeket a modern társadalomban gyakorlattá is átültetnek azáltal, hogy a buddhista tanításokat és a zen szellemiséget napjaink oktatási gyakorlatába integrálják.”3
További helyezettek
Sajnos A Tan Kapuja Buddhista Főiskola egyelőre nem szerepel a rangsorban, ám thaiföldi partneregyeteme igen. A Mahachulalongkornrajavidyalaya Egyetem (MCU) tavalyi 7. helyezéséhez képest idén visszaesett a 14. helyre (2018-ban 2. helyezett volt). A Chulalongkorn királyról elnevezett egyetem Bangkok központjában található, alapításának éve 1887. „A Mahachulalongkornrajavidyalaya Egyetem eltökélt szándéka, hogy nemzetközi buddhista oktatási központtá váljon annak érdekében, hogy agilis és magas moralitással rendelkező személyeket neveljen, akik az oktatást, a kutatást és a tudományokat mindenki számára elérhetővé teszik.”4 Küldetései között szerepel a minőségi diplomák kibocsátása; Kutatás és fejlesztés; A buddhizmus népszerűsítése és a társadalom akadémiai szolgálata; A művészet és a kultúra támogatása és fenntartása. Hallgatóinak száma eléri a 10 ezret.
Mahachulalongkornrajavidyalaya Egyetem
Az indiai Új Nálanda Egyetem (Nava Nalanda Mahavihara – NNM) egyelőre csak az 56. helyet foglalja el. Legendás elődjének romjai közelében, Bihár államban 1951-ben fektették le alapjait, egyetemi státuszát azonban csak 2006-ban nyerte el. Az intézmény nyitott szemléletét jól tükrözi, hogy tantervében a buddhizmus összes ága jelen van. Külföldi hallgatók jelentkezését is várják.
Összesített rangsor
A UniRankTM összesített rangsorát 2022-ben a Massachusettsi Műszaki Egyetem vezeti. Második helyezett a Harvard Egyetem, míg harmadik a Stanford Egyetem. Az Oxfordi Egyetem, amely egyébként buddhista képzéssel is rendelkezik, a 12. helyen áll. A Princeton Egyetem (Jelen János, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola korábbi rektorának iskolája) jelenleg a 18. a sorban. A magyar egyetemek közül a legelőkelőbb helyen az Eötvös Lóránd Tudományegyetem áll a 389. helyen.
Magyar buddhista felsőoktatási intézmény – A Tan Kapuja Buddhista Főiskola
Európában egyedülálló módon, éppen Magyarországon van az egyetlen akkreditált buddhista felsőoktatási intézmény – A Tan Kapuja Buddhista Főiskola!
„Főiskolánk 1991-ben – a Tan Kapuja Buddhista Egyház felsőoktatási intézményeként – azzal a céllal jött létre, hogy a rendkívül sokszínű és gazdag buddhista hagyomány tanításait Magyarországon is közkinccsé tegye a felsőoktatási szintű tanulmányokat folytatni szándékozók számára. Meggyőződésünk, hogy a buddhizmus alapelvei közel állnak mind a magyar, mind az európai szellemiséghez.”5
A Tan Kapuja Buddhista Főiskola
Jelenleg BA és MA szintű buddhista tanító szak érhető el az alábbi specializációkkal:
BA: vallás- és filozófiatörténet, tibeti nyelv, páli nyelv, buddhista meditáció. (6 félév)
MA: összehasonlító buddhista filozófia, tibeti nyelv, ind nyelvek (páli és szanszkrit). (4 félév)
A Főiskolára rendkívüli nyitottság jellemző mind vallási, filozófiai hovatartozás, mind közösségi befogadókészség tekintetében. Nem csak buddhistáknak ajánlott a képzés, hanem más vallásokkal foglalkozóknak, sőt a nyugati filozófiák gyakorlóinak is. A képzés nagy részét teszi ki a gyakorlati megvalósítás, megtapasztalás, az önismeret elmélyítése. A jelenlegi rektor, Karsai Gábor szavai: „A Tanítás sokfélesége a Tanítók különbségeiben és végeredményben a Tanítványok egyediségében ölt testet. Igazság szerint mindenki a saját maga Tanítójává válik egyszer, a Főiskola ehhez kíván segítséget, kapaszkodót nyújtani.”6
Blogszerkesztő: Nagy Szabolcs
Források:
Képek forrásai:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Naropa_University_in_Boulder_Colorado_1.jpg
https://www.thairath.co.th/media/4DQpjUtzLUwmJZZPG2YbAGAA7UhcgOpS5lB93nuPP9UK.jpg
BuddhaFM – Adásban a Tan!
A Tan Kapuja Buddhista Egyház online rádiója – buddhafm.hu
Kövessenek minket az alábbi oldalainkon is:
Facebook
Spotify
Youtube
Instagram
Zen and the Art of Saving the Planet – Programajánló beszélgetés Danka Miklóssal, az Integrál Akadémia tanárával, az Ursus Libris könyvkiadó alapítójával. A franciaországi Plum
Pszichojána, a negyedik szekér – Az európai gyakorló buddhizmusa? „Reflektálnunk kell egy helyzetre, ami tagadhatatlan.” Beszélgetés Kormosi Istvánnal a szakdolgozatáról, amely vitaindító korrajz az európai
Mészáros Ágnessel, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum kulturális menedzserével beszélgettünk a múzeum szeptemberben várható programjairól. Riporter: Udvardi Márton (2024) Hopp Ferenc Ázsai Művészeti Múzeum