Főoldal > A két karmapa közös nyilatkozata
Őszentsége Orgyen Trinli Dordzse és Őszentsége Trinli Tájé Dordzse, a két karmapa, közös nyilatkozatot adtak ki Kunzig Samar Rinpocse, más néven a samarpa reinkarnációjával kapcsolatban. Nyilatkozatukban kifejtik közös terveiket, hogy együtt fognak működni a következő samarpa felismerése, oktatása és szellemi fejlődése érdekében.
A karmapa cím a tibeti vadzsrajána buddhizmus Karma Kagyü hagyományának vezetőjét illeti. A tibeti hagyományban a reinkarnálódott mesterek, a tulkuk legrégebbi töretlen vonalát a karmapák képviselik. Az első Gyalva Karmapa Düszum Khjenpa (1110-93) volt.
A hagyományvonalban a legutóbbi időkben vita alakult ki a karmapa személyét illetően. Jelenleg a kagyü csoportok megosztottak, két külön karmapát ismernek el vezetőjüknek. Ők ketten, Orgyen Trinli Dordzse és Trinli Thájé Dordzse az elmúlt években többször is találkoztak, hogy megpróbálják áthidalni a vonalban meglévő szakadást.
December 4-én a két karmapa közös nyilatkozatot adott ki, amit mindketten közzétettek a honlapjukon:
“Közös nyilatkozat Kunzig Samar Rinpocse reinkarnációjáról
A tulkuk reinkarnációinak elismerése a tibeti buddhizmus egy sajátos vonása, amiről általánosan elfogadott, hogy a Gyalva Karmapákkal kezdődött. Az első samarpa Tokden Dragpa Szenge a harmadik karmapa, Rangdzsung Dordzse közvetlen tanítványa volt, tőle kiindulva a samarpák vonala az egyik leghosszabb történetre tekint vissza a tibeti tulkuk vonalain belül. A legtöbb samarpa inkarnáció bekerült a Karma Kamcang Aranyfűzérbe. Óriási jótékony hatással voltak a buddhizmusra és a Karma Kagyü tanításokra. A tizedik samarpa, Csödrup Gyacó parinirvánába távozása után azonban mintegy 170 évig tilos volt a Samar Rinpocse elismerése és trónra emelése. Ez nagy veszteséget jelentett a tanításoknak, és pótólhatatlan űrt hagyott maga után.
Mindezt szem előtt tartva a tizenhatodik Gyalvang Karmapa, Rangdzsung Rigpe Dordzse trónra ültette Samar Mipham Csökyi Lödrót, ami nagy kedvesség volt tőle. Tanítványainak érdemei azonban nem voltak elegek ahhoz, hogy megakadályozzák a tizenhatodik karmapa korai parinirvánába távozását. Továbbá, mielőtt a Kamcangon belüli vitákat sikerült volna rendezni, Kunzing Samar Rinpocse is a parinirvánába távozott, ami nagy bánatot okozott.
Akár az egymást követő samarpák szellemi hatása, akár az a tény, hogy a tizenhatodik karmapa visszaállította a samarpák elismerésének rendszerét, úgy látjuk, hogy a mi felelőségünk, hogy felismerjük a Kunzig Samarpa reinkarnációit. Annak, hogy ez az elismerés félreérthetetlen és vitathatatlan legyen, óriási haszna lenne a Karma Kagyü újraegyesítésben. Így, mi ketten, válaljuk ezt a mindkettőnkre háruló felelőséget. A sok nehézség ellenére többször találkoztunk és komoly beszélgetéseket folytattunk, amelyek nagyban növelték őszinte szándékainkat. Összefoglalva a megbeszéléseink eredményeit:
Összefoglalva, mi a Karma Kamcangban mind ugyanannak a tanítónak a tanítványai vagyunk, vadzsra testvérek és nővérek egyetlen dharma vonalban. A viták szítása és a hagyományon belüli széthúzás nem más, mint vonaltartó elődeinknek tett rossz szolgálat, és biztos módszer arra, hogy elpusztítsuk saját hagyományvonalunkat. Ezért erős pozitív hatása éenne annak, ha a Karma Kamcang minden egyes követője a múltbéli tetteinek mély megbánásaként legalább százezerszer elrecitálná a vadzsraszattva mantrát és a Három Részes Szútrát ezerszer, amilyen hamar csak lehet. Azt a szilárd elhatározást is meg kell hoznunk, hogy a drága gyakorlási vonalunk nem szakadhat soha többé két frakcióra, és soha többé nem lesz vita a kagyü mesterek, különösen a karmapa és szív fiai reinkarnációi körül. Rendkívül fontos mindannyiunk számára, hogy a Karma Kamcang gyakorlati hagyományvonalában a szamaja olyan elválaszthatatlan legyen mint a vízbe kevert tej, és egyetlen együttműködő egészként egyesüljünk. Arra kérünk mindenkit, tartsátok mindezt szem előtt.
Tájé Dordzse
Orgyen Trinli Dordzse”
A samarpa vonal a reinkarnálódott lámák másik befolyásos vonala a Kagyü hagyományban a karmapák mellett. Az első smarpa Drakpa Szenge (1283-1349), a harmadik karmapa tanítványa volt. A két vonal történelmileg szoros kapcsolatban állt egymással, a karmapák és a samarpák gyakran váltották egymást tanítóként és tanítványként.
Forrás – Buddhistdoor
A XVII. Karmapa, Táje Dordzse honlapja
A XVII. Karmapa, Orgyen Trinli Dordzse honlapja
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
Programajánló: ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN Beszélgetés Bérczi Zsófiával, az Élőkép Színház vezetőjével Riporter: Udvardi Márton (2024) ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN TAROT LABIRINTUS AZ ÉV VÉGÉN Az
Az írás, mint éberség – Hamvas Tiszaújvárosi évei „Hamvas felismerte, hogy a buddhi, vagy Buddha-tudat nem más, mint az ember őseredeti alapállása, éber léte, amit
Kapcsolatban vagyunk egy nagyon érdemes kezdeményezéssel, ami Karátson Gábor igen kiterjedt művészi és tanítói munkásságának eredményeit igyekszik egybegyűjteni, és megfelelő részeit a nagyközönségnek is elérhetővé