Főoldal > Az indonéziai fiatalok a Borobudur csattra helyreállításáért
- Műsorajánló
Az Indonéziai Buddhista Fiatalok Szövetségét (Young Buddhist Association – YBA) is meghívták egy országos fókuszcsoportos megbeszélésre, melynek címe – „A fiatal buddhisták hangja a tudományos és mérsékelt párbeszédért”. Az esemény témája a IX. századi Borobudur-templom fő sztúpáján található csattra-csúcs visszahelyezésének javaslata volt. A templom az UNESCO világörökség része. A megbeszélést a Kulturális Minisztérium szervezte Indonézia legnagyobb városában, Dzsakartában, december 3-án.
Borobudurban a csattra felállítására irányuló törekvés abból a meggyőződésből fakad, hogy a templom spirituális szimbolikája nem teljes a sztúpát hagyományosan koronázó, többszintes napernyő nélkül. A támogatók az 1900-as évek eleje óta érvelnek a helyreállítás mellett, remélve, hogy visszaállíthatják azt a szimbolikus elemet, amelyet a buddhista kozmológiában és a rituális jelentőségében is központi elemnek tartanak. A kritikusok ezzel szemben azt állítják, hogy szilárd régészeti bizonyítékok nélkül a csattra újjáépítése inkább a történelem átírását jelenti, mint megőrzését.
A fókuszcsoport buddhista vezetők és buddhista közösségi szervezetek, régészek, a Nemzeti Kutatási és Innovációs Ügynökség (National Research and Innovation Agency – BRIN) kutatói, tudósok, örökségvédelmi szervezetek, helyi önkormányzatok, az UNESCO és a Nemzetközi Műemlékek és Műemlékhelyek Tanácsa (International Council on Monuments and Sites – ICOMOS) képviselői részvételével jött létre, hogy véleményt nyilvánítson, mielőtt a kormány végleges döntést hoz a Borobudur fő sztúpa tetején található építészeti elemek esetleges rekonstrukciójáról.
A buddhista ifjúsági szervezetet a YBA Jakarta elnöke, Antonius Rizualdy képviselte, aki az Indonézia fiatal buddhistáinak hangját, reményeit és aggályait tolmácsolta.
„A YBA jelenléte ebben a nemzeti fókuszcsoportban tükrözi a fiatal buddhisták fontos szerepét Indonézia kulturális örökségének megőrzésében” – nyilatkozta a YBA. „A mérsékelt, tényeken alapuló és párbeszédre épülő megközelítést fenntartva a YBA továbbra is elkötelezett amellett, hogy támogassa a Borobudur spirituális jelentőségét tiszteletben tartó, ugyanakkor történelmi hitelességét is megőrző döntéshozatali folyamatot.”
A Indonéziai Buddhista Fiatalok Szövetsége Indonézia vezető buddhista ifjúsági szervezete. A Buddha együttérzésére, fejlődésre és megszabadulásra vonatkozó üzenetének mély meggyőződésén keresztül a szövetség pozitív életmódot népszerűsít a fiatalok körében, hogy bölcsességre, együttérzésre és hálára épülő társadalmat alakítson ki. A szövetség országszerte buddhista szervezetek létrehozásában vesz részt, népszerűsíti a Dharma tanulmányozását a fiatalok körében, és vezetői képzéseket tart.

I
ndonézia kulturális minisztere, Fadli Zon kiemelte, hogy a csattra – a többszintű napernyőszerű csúcs – kérdése már a XIX. század óta vita tárgyát képezi, és továbbra is különböző értelmezéseket szül. Hangsúlyozta, hogy ez a fókuszcsoport azért jött létre, hogy minden nézőpontot meghallgassanak.
Az Indonéz Régészek Szövetségének (Ikatan Ahli Arkeologi Indonesia; IAAI) elnöke, Marsis Soetopo, bemutatva a korábbi csattra-rekonstrukciós munkák történelmi feljegyzéseit, ragaszkodott ahhoz, hogy minden döntés meghozatala előtt el kell végezni a kulturális örökségre gyakorolt hatások értékelését.
Sucoro Setrodiharjo, a Ruwat Rawat Borobudur Alapítvány – egy Borobudur és környékének kulturális és szellemi örökségének megőrzésével foglalkozó civil szervezet – képviselője hangsúlyozta a potenciális társadalmi-gazdasági kockázatokat. Az új építészeti elem befolyásolhatja a szerkezeti stabilitást de akár a turisztikai forgalmra is kihathat.
Az indonéz buddhista közösség részéről Karuna Murdaya, a WALUBI (Perwakilan Umat Buddha Indonesia; az indonéz buddhista közösségeket képviselő, kormány által elismert fő szervezet) képviselője támogatását fejezte ki, feltéve, hogy a hozott döntések tiszteletben tartják a spirituális értékeket és a közösség jólétét.
A Kulturális Örökség Védelmi Társaság (Cultural Heritage Advocacy Society – MADYA) emlékeztette a résztvevőket, hogy a csattra eredeti formájáról szóló régészeti bizonyítékok továbbra is korlátozottak, ezért multidiszciplináris kutatásokra van szükség, míg Daud Aris Tanudirjo régész hangsúlyozta, hogy a Borobudur szerkezetének módosítása nemzetközi következményekkel járhat.
Az UNESCO a konzerválásra vonatkozó alaposabb tanulmányok elkészítését és a globális buddhista közösség bevonását kérte, míg az ICOMOS Indonézia pedig az eredetiség és a szerkezeti integritás kockázatait hangsúlyozta.
Ilham Hatta, a BRIN kutatója megosztotta az előzetes szerkezeti elemzést, amely szerint a fő sztúpa technikailag képes lenne egy csattra megtartására, de a részletes műszaki tervezés és a hosszú távú értékelés továbbra is elengedhetetlen.
Zárásként Fadli miniszter megerősítette, hogy minden vélemény befolyásolni fogja a kormány ajánlását, és hogy a csattra visszaállítása meg kell erősítse Borobudur spirituális funkcióját, miközben támogatja a régió társadalmi-gazdasági fejlődését.

A YBA benyújtott egy dokumentumot, amelyben összefoglalta álláspontjának legfontosabb pontjait:

A YBA azt is javasolta, hogy hozzanak létre egy független testületet a jelentések átláthatóságának biztosítása, a nemzeti műemlékvédelmi szabványok és működési eljárások kidolgozása, valamint a spirituális szempontok integrálása érdekében, anélkül, hogy a tudományos szempontok sérülnének. A YBA megerősítette, hogy a buddhizmus az igazságra irányuló alapvetően empirikus és kutatói megközelítést tanít, ami összhangban van az örökségvédelmmel foglalkozó tudományterületekkel, amelyek elsőbbséget adnak a bizonyítékoknak, a technikai értékelésnek és a verifikációnak.
Az egyesület azt is hangsúlyozta, hogy Borobudur megőrzése a spirituális jelentés és a tudományos módszer szinergiáján kell alapuljon, megjegyezve, hogy a tudás és a bölcsesség közötti harmónia elengedhetetlen ahhoz, hogy Borobudur hiteles, releváns és mélyen jelentőségteljes maradjon a jelen és a jövő generációi számára.

Bár hivatalosan világi állam, Indonézia sokféle közösségnek, valamint vallási és spirituális hagyománynak ad otthont. Az iszlám a legelterjedtebb vallás, amelyet a 2024-es nemzeti adatok szerint a lakosság 87,1 százaléka gyakorol. A keresztény egyházak összesen 10,5 százalékot, a hinduizmus 1,7 százalékot, a konfucianizmus, a népi és egyéb hagyományok összesen 0,07 százalékot tesznek ki.
A buddhizmus, amelyet a lakosság 0,7 százaléka – körülbelül kétmillió ember – gyakorol, a hinduizmus után a második legrégebbi spirituális hagyomány Indonéziában. A történelmi források szerint a buddhizmus először a VI. század körül virágzott a szigetcsoporton, majd számos hatalmas buddhista birodalom felemelkedése és hanyatlása következett, köztük a Shailendra-dinasztia (kb. VIII–IX. század), a Srivijaya-birodalom (kb. VII–XII. század) és a Mataram-birodalom (kb. VIII–XI. század). Ma az indonéz buddhisták többsége a mahájána buddhista hagyományt követ, bár léteznek théraváda és vadzsrajána gyakorlói közösségek is.
Forrás – Buddhisdoor
kiemelt kép – wikipedia
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
Buddha FM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

Az India-Nepál Kulturális Fesztivál hétfőn került megrendezésre harmadszor Nepál Lumbini régiójában, bemutatva a két szomszédos ország közötti mély kulturális, történelmi és buddhista kapcsolatokat. Az eseményt

A Tan Kapuján járt vendégségben egy théraváda szerzetes Srí Lankáról, a Tiszteletreméltó Udugama Swarnajyoti. Alkalmunk nyílt beszélgetni vele, amikor a BuddhaFM rádió stúdiójába is ellátogatott.

„Az eddigi beszélgetéseink során rengeteget emlegettük az ‘üresség’ fogalmát. A múltkor is a lét három alapvető jellemzőiről beszéltünk, ugye az állandótlanság, éntelenség, szenvedésteliség. …ezeket a