Főoldal > Egy gyermeket ültettek trónra Wisconsinban egy híres tibeti buddhista mester reinkarnációjaként
Az oregoni Deer Park Buddhist Centerben, Wisconsin államban, a fővárostól, Madisontól 16 kilométerre délre fekvő vidéki területen, szeptember végén több száz ember gyűlt össze, hogy tanúja legyen a hét éves Tenzin Navang trónra lépésének. Navangot Gese Lhundub Szopa (1923–2014) reinkarnációjának tartják, aki az egyik legbefolyásosabb személyiség volt a tibeti buddhizmus amerikai térhódításában. A szertartáson, amelyen magas rangú szerzetesek, régi tanítványok és világi követők vettek részt, a tibeti buddhista közösség számára Észak-Amerikában a spirituális folytonosság és az érzelmi visszatekintés pillanatát jelentette.
A 91 éves korában elhunyt Gese Lhundub Szopa 1959-ben menekült el Tibetből. Roger R. Jackson, a Carelton College ázsiai tanulmányok és vallástudományok emeritus professzora szerint „[Szopa] az egyik utolsó olyan mester volt, aki tudományos képzésének nagy részét még Tibetben szerezte, és az elsők között volt, akik nyugati egyetemen tanítottak”.

Szopa az Egyesült Államokba költözött, ahol a Wisconsin–Madison Egyetem professzora lett. Ott generációknak tanította a buddhista filozófiát, és megalapította a Deer Park Buddhist Center buddhista központot, amely ma is a tibeti buddhista gyakorlás és oktatás központja az Egyesült Államokban.
A Dalai Láma észak-amerikai képviselője, Namgyal Csödup megerősítette, hogy Őszentsége hivatalosan elismerte Tenzin Navangot Gese Szopa reinkarnációjaként, és megadta neki a „rinpocse” tiszteletbeli címet, ami „értékest, drágát” jelent. „Gese Lhundub Szopa fiatal reinkarnációjának trónra lépésének vagyunk a tanúi” – mondta Csödup. „Gese-la a Wisconsin Egyetemen tanított, megalapította a Deer Parkot, és megosztotta a buddhista tudását – az erőszakmentességről és a kölcsönös függőségről szóló tanításokat, amelyek nagyon is relevánsak a mai világban.”
Gese Szopa egykori tanítványainak többsége mélyen meghatónak élte meg az eseményt. „Nagyon vegyes érzéseim vannak ezzel kapcsolatban, mert ő még olyan fiatal” – mondta Ann Chavez, aki az 1970-es évek végén volt Szopa tanítványa. „Korábbi tanítónk valójában nem akart reinkarnálódni… de a Dalai Láma megkérte rá, és ő soha nem utasította vissza a Dalai Láma kérését.”

Sujei Own, Szopa első tajvani tanítványa, a trónra lépést egyfajta beteljesülésként írta le. „Régóta vártunk erre a hazatérésre” – mondta. „Olyan, mintha egy álom vált volna valóra, de számunkra a legfontosabb, hogy továbbra is gyakoroljuk a buddhizmust.”
Tenzin Navang, az ifjú reinkarnáció, aki családjával Torontóban él, két nappal a szertartás előtt érkezett Deer Parkba. Hagyományos maszkos táncosok fogadták, és elkísérték a templomba, ahol imádkozott és részt vett a szertartásokon. Bár az esemény komolysága nyilvánvaló volt, a gyermekor játékos pillanatai is megnyilvánultak – Navangot látták, ahogy ikertestvérével fogócskázik vagy ahogy imádkozás közben Rubik-kockával babrálgat.
Édesanyja, Ceten Szangmo, elmerengett az általa érzett büszkeség és érzelmek keverékén. „Nagy megtiszteltetés ez számunkra,” – mondta. „de nagyon sok érzelem is társul hozzá.” A család, beleértve Navang édesapját, Tenzin Gyurmét és három testvérét is, csendben vett részt a szertartáson, jelenlétükkel támogatva a szerzeteseket és a résztvevőket.
A trónra lépés szertartása után után Csödup elmagyarázta, hogy a Dalai Láma azt tanácsolta a fiatal rinpocsénak, hogy folytassa mind a szerzetesi, mind a világi tanulmányait. „Ha ezt teljesíti, akkor képes lesz szolgálni az emberiséget és folytatni elődje nagyszerű munkáját” – mondta Csödup.
Navang várhatóan hamarosan Indiába utazik, hogy megkezdje hivatalos képzését. Az utazás a korábbi generációk tibeti szerzeteseinek útjára emlékeztet, akik a Tibet kínai annektálása után száműzetésben folytatták tanulmányaikat.
A résztvevők számára ez a nap a folytonosságot és a változást is jelentette. Rocio Masset, Szopa tanítványa, aki Baltimore-ból utazott el az eseményre, a tibeti buddhizmus globális elterjedéséről elmélkedett. „Hogyan lehet ezt megmagyarázni?” – mondta. „De ez a hagyományunk része. Ez az, amiben hiszünk.”
„Deer Park a tibeti buddhizmus gyökere Amerikában” – tette hozzá. „Tehát ez a hely nem csak a tibetiek számára fontos.”
Amikor az imák véget értek, és a vendégek sorba álltak, hogy a fiatal rinpocse áldását megkapják, Csödup hangsúlyozta a szertartás középpontjában álló univerzális üzenetet. „Ha a buddhizmust szavakkal le lehetne írni… az a kölcsönös függőség fogalma és az együttérzés és jóság gyakorlása” – mondta. „Ez nem csak buddhista – ez emberi bölcsesség, emberi tudás. És ez valami, ami az egész emberi társadalomnak, minden érző lénynek hasznára válhat.”
Forrás – Buddhisdoor
Kiemelt kép – captimes.com
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
Buddha FM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

Tóth Andrea Beáta buddhista tanító, meditációs oktató, théta healing oktató, a burmai vonal egyik legjobb ismerője, aki olyan mesterektől tanulhatott, mint Mahasi Sayadaw és U

“A történet felhívta a figyelmemet arra, hogy bár természetesen van helye a példának a tanulásban, de vannak helyzetek, amikor a példa követése nem megoldás. Ilyenkor

A 2025 tavaszán Zen tükör újságban megjelent írás Kövesdi László hangján hallgatható meg a BuddhaFM rádióban. “A buddhizmusban számos olyan fogalmathasználunk, amelyek részei a tanítá-soknak,