Főoldal > Egy indiai államtitkár is támogatja, hogy a Mahábódhi templom teljes buddhista ellenőrzés alá kerüljön
- Műsorajánló
A bódhgájai Mahábódhi templom teljes egészében buddhista igazgatás alá helyezését követelve Ramdas Athawale indiai államtitkár kedden ígéretet tett arra, hogy októberben Mumbaiban egy nagy tiltakozó megmozdulás élére áll, követelve a templom jelenleg hindu és buddhista tagok között megosztott irányítóbizottságának felülvizsgálatát.
„A Mahábódhi Mahávihar Mukti Andolan [Mahabodhi templom felszabadítási mozgalom] dátumát egyhangúlag október 14-re tűzték ki, mivel [a társadalmi reformer] Dr. Bábászáhéb Ambédkar 1956-ban ekkor vette fel a buddhizmust” – jelentette be Athawale, a társadalmi igazságosságért és felhatalmazásért felelős államtitkár és az Indiai Republikánus Párt elnöke szeptember 16-i sajtótájékoztatón. „A tüntetés Ranibaugból, Bycullából indul, és Azad Maidanig [Mumbai-ban] tart, a Mahábódhi Mahávihára felszabadításáért.”
A Mahábódhi templom, amely az UNESCO világörökség része, a Maurja-dinasztia császára, Asóka megbízásából épült a Kr. e. III. században, hogy megemlékezzen arról a helyről, ahol Sákjamuni Buddha elérte a megszabadulást. Annak ellenére, hogy a helyszín központi szerepet játszik a buddhista történelemben és a szellemi gyakorlatokban, a templom igazgatását egy 1949-es törvény szabályozza, amely eredetileg egy kilenc tagú Bódhgája Templom Irányító Bizottságot állított fel, amely négy hinduból és négy buddhistából, valamint Gája kerületi bírójából állt, aki szintén hindu volt.

Az idei év médiajelentései szerint India- és világszerte a támogatók arra hívták fel a figyelmet, hogy egyre sürgetőbbé válik a kérdés megoldása. Kambodzsában, Kanadában, Japánban, Laoszban, Mongóliában, Dél-Koreában, Srí Lankán, Thaiföldön és az Egyesült Államokban a buddhista közösségek szolidaritásukat fejezték ki azzal a kéréssel kapcsolatban, hogy a templomot adják vissza a buddhisták kezelése alá. Több száz buddhista szerzetes és világi támogató tüntetett és változást követelt a Mahábódhi templom irányítási rendszerét illetően, hogy a helyszínt teljes egészében a buddhista közösségre lehessen bízni, anélkül, hogy az állam beavatkozna a spirituális ügyekbe.
Az 1949-es, a Mahábódhi templom irányításáról szóló törvény körül folyó vita rávilágít az indiai vallási képviselet mélyebb problémájára. A templom hatalmas jelentőséggel bír a buddhisták számára világszerte, és irányítási struktúrája – amely eredetileg hindu többséget írt elő, majd később hindu-buddhista egyenlő képviseletre módosult – régóta vita tárgyát képezi. Sok buddhista azzal érvel, hogy a buddhista közösségnek teljes ellenőrzést kellene gyakorolnia a templom irányítása felett, ahogyan az Indiában és külföldön található más jelentős vallási helyszínek esetében is.
„A Mahábódhi templom a buddhisták számára a világ legszentebb helye. Itt érte el Gautama Buddha a megvilágosodást. Egy ilyen szent intézményt teljes egészében buddhistáknak kell irányítaniuk” – jegyezte meg Athawale, aki gyakorló buddhista. „Minden vallás szakrális helyei az adott vallás felügyelete alatt állnak: a hindu templomokat hindu kurátorok, a muszlim dargahokat és mecseteket muszlim kurátorok, a szikh gurudvarákat pedig szikh kurátorok kezelnek. Akkor miért nem a buddhisták felügyelik a buddhista kolostort? A Mahábódhi Mahávihára a buddhistáké, és az irányítását teljes mértékben a buddhistáknak kell gyakorolniuk.”
Athawale kampányát India legmagasabb politikai szintjeire emelte, hogy előmozdítsa ezt az ügyet. Indiai médiaértesülések szerint Athawale találkozott Narendra Modi indiai miniszterelnökkel és Nitish Kumár bihári miniszterelnökkel is, hogy megvitassák a kérdést.
Számos buddhista szervezet és közösség tartott tüntetést Bihar államban 1949-ben elfogadott a Bódhgája templomról szóló törvény hatályon kívül helyezése érdekében, többek között India legészakibb részén, Ladakban, nyugaton, Mumbaiban, valamint délen, Maiszúrban.

A bódhgájai különböző hagyományokat követő buddhista szerzetesek hangosan követelik a törvény visszavonását és a templom teljes buddhista irányítás alá helyezését. Arra hivatkoznak, hogy a hindu szerzetesek, akiknek közössége az indiai törvények értelmében nagyobb befolyással rendelkezik, egyre több szertartást végeznek a Mahábódhi komplexumon belül található hindu kolostorban, a Bodh Gaya Mathban, ami szerintük ellentétes a buddhizmus szellemével.
Bár a történelmi Buddha a mai India területén érte el a megvilágosodást, az országban sokféle vallási hit és gyakorlat létezik, és a buddhisták a 2011-es népszámlálási adatok szerint a lakosság 0,7 százalékát, azaz 8,4 millió embert tesznek ki, ami kicsi, de hangos kisebbségnek számít. A dharmikus vallások – a buddhizmus, a hinduizmus, a dzsainizmus és a szikhizmus – együttesen a teljes népesség 83 százalékát teszik ki. Egyénileg a hinduk 79,8 százalékot, a muszlimok 14,2 százalékot, a keresztények 2,3 százalékot, a szikhek 1,7 százalékot, az animisták 0,5 százalékot, a dzsainisták 0,4 százalékot, a zsidók pedig 0,1 százalékot képviselnek.
Forrás – Buddhistdoor
Kiemelt kép: Buddhistdoor/Britannica.com
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
Buddha FM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

A Vipassana Magyarország Alapítvány közel fél órás, a vipasszaná meditációs módszert bemutató dokumentumfilmjét ajánljuk: “A jelenlét művészete” című rövidfilm a tíznapos S. N. Goenka-által tanított

Az India-Nepál Kulturális Fesztivál hétfőn került megrendezésre harmadszor Nepál Lumbini régiójában, bemutatva a két szomszédos ország közötti mély kulturális, történelmi és buddhista kapcsolatokat. Az eseményt

Az Indonéziai Buddhista Fiatalok Szövetségét (Young Buddhist Association – YBA) is meghívták egy országos fókuszcsoportos megbeszélésre, melynek címe – „A fiatal buddhisták hangja a tudományos