- 2024 április 21.
- 2024 április 21.
- 2024 április 18.
- 2024 április 17.
- 2024 április 16.
Ritkán hallani olyan történeteket, hogy a kisemberek nyernek a nagyvállalatok ellen. Egy ideig úgy tűnt, az észak-dakotai indiánoknak sikerült: felemelték a hangjukat a földjükre tervezett olajvezeték környezetkárosító és szentségtörő hatása ellen.
Dávid és Góliát harca ez, melyben a markológépekkel és a sztárügyvédekkel szemben a magukat “vízvédőknek” nevező törzsek állnak. Az utóbbi időkben szinte példa nélküli összefogásban 200 törzs, valamint több civil és vallási szervezet is képviselte a helyi indián lakosság érdekeit. Az esemény jelentősége azonban túmutat a puszta tiltakozáson. Teret ad a törzsek kapcsolatainak megújulására, a hagyományaik felelevenítésére, ahogy a szertartások és az imák gyakorlására is. Mindez megerősíti indián identitásukat, ahogy maga az a tény is, hogy egy “idegen” erővel szemben őslakosként kiállnak, némiképp újraélve és feldolgozva a gyarmatosítás nem is olyan régmúlt korában elszenvedett kollektív traumát.
A helyi média nagy része nem látta ilyen szépnek ezt a harcot. Az indiánokat bajkeverőknek titulálták, a tüntetésekre pedig elképesztő méretű rendőri és katonai mozgósítás volt jellemző.
A helyieknek több, mint 500 különböző vallási felekezet, köztük számos buddhista is segített a tiltakozásban. Az egyházak koordinátora John Floberg tiszteletes volt, akinek az észak-dakotai Episzkopális Egyházon keresztül évtizedekre visszanyúló személyes kapcsolata van a helyi Sziú törzzsel.
Az egyházi tiltakozás jelszavai az Ima, a Béke, az Erőszakmentes, és a Törvénytisztelő voltak. Mindenki megegyezett abban, hogy tisztelettel forduljon a rend őrei felé, cserébe ők biztosították, hogy aki akarta, kinyilváníthassa véleményét a tömegben vagy a pódiumon.
A tiltakozás egyik legfontosabb eseménye annak a 15. századi hittételnek a megtagadása volt, mely pápai bulla formájában szentesítette a gyarmatosító seregek népirtását a keresztény hit nevében. A megtagadás ceremóniáján nyolc keresztény felekezet képviseltette magát, és mindegyikük felolvasott egy nyilatkozatot a törzsek véneinek tanácsa előtt, melyben nyilvánosan megtagadják ezt a hittételt. A nyilatkozatokat átadták egy-egy vénnek, akik aztán rituálisan elégették a papírokat.
A ceremóniát követően mindenki a hídhoz vonult, ahol korábban nyílt összetűzés volt a rendfenntartók és a tüntetők között. A kiégett kocsik romjaival a háttérben, rövid beszédek, különféle imádságok és énekek hangzottak el.
Bár egy időre úgy tűnt, a tiltakozás elérte célját és a dakotai olajvezetéket máshova fektetik majd, az amerikai elnökválasztás átrendezte az erőviszonyokat, és az új elnök, Donald Trump közel sem olyan nyitott a konfliktus rendezésére, mint elődje.
A tiltakozók még a tárgyalóteremben vannak, ahol a bíróságon próbálnak érvényt szerezni a jogaiknak, miközben egy másik, hasonló vezeték építését már engedélyezte a hatóság.
Különleges programot ajánlunk anyák napjára: egy szép vasárnap délután filmekkel, versekkel, találkozásokkal, beszélgetéssel! Facebook esemény A tervezett program:15h – Gyülekező, hangolódás16h – Suraj Bhattarai:
Jelen sorozatunkban a Tejút Buddhista Pedagógiai Központ tanítóit mutatjuk be. Ebben az adásban Bíró Dávid buddhista tanítóval beszélgettünk. Riporter: Udvardi Márton (2024) Biró Dávid, a
Beszélgetés Barna Mokurin Gyula zen mesterrel, az ecuadori Senkuji templom vezetőjével. Barna Mokurin Gyula mester 1971-ben született Magyarországon. 2001-ben Budapesten ismerkedett meg Yvon Myoken