Főoldal > Felavatták az Ezer Buddha Templomát Lumbíniben
A nagyra becsült tibeti buddhista tanító és dzogcsen mester, Csökji Nyima Rinpocse a nepáli Lumbíniben, a Buddha szülőhelyén, hivatalosan felavatta a Pal Thubten Sedrub Ling, más néven Ezer Buddha Templomot. A november 19-23. között zajlott avatási és felszentelési esemény-sorozatot a Buddhának a Tusita birodalomból az emberi világba való visszatérését ünneplő fesztivál idejére időzítették.
Az új shedra, oktatási központ, amely a Rinpocse dharma tevékenységeinek egyre növekvő globális mandalájához kapcsolódik, azért jött létre, hogy támogassa a Buddha születésének helyszínén működő szerzetesi közösséget, és hogy üdvözölje azt a több százezer nemzetközi zarándokot, akik évente ellátogatnak a szent helyre.
A teljes program november 19-én kezdődött. A három nap alatt felajánlásokat tettek és felszentelési pudzsákat mutattak be, amelyek a november 22-i Lhabab Dücsen ünnepben teljesedett ki, ami a Buddha isteni birodalomból, ahol anyját tanította, való visszatéréséről emlékezik meg. A fő eseményen végső tisztító és felszentelési pudzsákat mutattak be, valamint Sákjamuni Buddha szádhana, továbbá a Sákjamuni Buddhához és a 16 arhathoz intézett imák szerepeltek. November 23-án Rinpocse az Ezer Buddha Meghatalmazást vezette, amelyet tanítás követett.
A Lhabab Dücsen a tibeti holdnaptár négy legfontosabb buddhista ünnepének egyike, amely a kilencedik holdhónap 22. napjára esik. Az ünnep Sákjamuni Buddha visszatérését ünnepli a Földre, miután Indra birodalmában, a szanszkrit nyelven Tusitaként ismert világban tanított. A hagyomány szerint három hónapig tanította a Dharmát a Tusitában.
A templom hatalmas fő szentélycsarnokában a három idő Buddháinak, Dipamkara Buddhának (múlt), Sákjamuni Buddhának (jelen) és Maitréja Buddhának (jövő) 4,8 méteres, pompás szobrai állnak, amelyeket 1000 darab 46 centiméteres Buddha-szobor vesz körül, minden egyes darab rézből öntött és aranyozott.
Csökji Nyima Rinpocse szerint ezeknek a szobroknak a puszta látványa is képes megszabadítani az elmét az aggodalomtól és eloszlatni a felesleges gondolatokat, a béke és az öröm állapotába vezetve az embert.
„Tanítóm, Kunu Láma, Tenzin Gyaltsen mondott nekem néhány szót Sákjamuni Buddha szobrai felállításának szükségességéről, amelyek azóta is fontosak számomra” – magyarázta Csökji Nyima Rinpocse a Buddhist Door magazinnak.
„Azt mondta, hogy ha értékes anyagokból kiváló, a 32 fő és 80 mellék jelzéssel tökéletesen teljes, sok és nagy szobrot készítünk Sákjamuni Buddháról, és ha ezeket egy templom központi terében állítjuk fel, vagy a saját gyakorlatunk központi támaszaként használjuk, vagy, ha valaki leborul, felajánlásokat tesz, és tiszteletet mutat az ilyen szobrok előtt, és meditációt gyakorol előttük, akkor ez egy szerencsés egybeesés lesz, ami azt fogja jelezni, hogy Sákjamuni Buddha tanításai hosszú ideig megmaradjanak a világunkban. . .”
“A Rumtek Gompában, amikor 18 vagy 19 éves lehettem, a Karmapa Rangdzsung Rigpe Dordzse azt mondta: ‘Ahhoz, hogy Buddha tanítása hosszú ideig megmaradjon a világban, Buddha-szobrokat kell állítanunk. Feltétlenül szükséges ezer Buddha-szobrot építeni.’ És mi valóban elkészítettük ezeket a szobrokat, igaz? Ez szerencsés jele annak, hogy a Buddha tanítása sok ezer évig fennmarad a világban.”
Rinpocse vezette a Pal Thubten Sedrub Ling kétnapos felavatását és megnyitó ünnepségét november 22-23-án, Jonge Mingyur Rinpocse, Cöknyi Rinpocse, Phakcsok Rinpocse, Orgyen Tobgyal Rinpocse társaságában, valamint Rinpocse katmandui Rangdzsung Jese Intézetének munkatársai, diákjai és öregdiákjai, valamint a világ minden tájáról érkező hívők és jóakarók sokasága jelenlétében.
„A Pal Thubten Sedrub Lingben ezer Buddha-kép vesz körül minket” – jegyezte meg Csökji Nyima Rinpocse. „Ha egyetlen leborulást végzünk, az olyan, mintha egyszerre ezer Buddha előtt borulnánk le. Még egyetlen mécses vagy virág felajánlása is az ezer Buddhának való felajánlás érdemét fogja hordozni. Ezért az Ezer Buddha Temploma mélységesen fontos támasz a dharmagyakorlók számára. Ez egy olyan hely, amelyet bárki meglátogathat, imádkozhat és nagy érdemeket halmozhat fel kis nehézségekkel. Hiszem, hogy ha mindannyian örülünk e templom létrehozásának, valóban hatalmas érdemek fogunk összegyűlni. Ahogy a mondás tartja: „A nagy érdemek felhalmozása segít a nagy bölcsesség művelésében”.
„Ez a megértés inspirált eredetileg arra, hogy egy olyan templomot építsek, amely a jelen és a jövő nemzedékeinek, minden hagyományvonal buddhista gyakorlóinak szentélyeként szolgál. Őszintén szeretném feltárni az öröm és a béke forrását mindazok számára, akik ellátogatnak Lumbinibe, Buddha szülőhelyére, a világörökségi helyszínre, amely mindannyiunkké. Az volt a törekvésem, hogy az Ezer Buddha Temploma a nyugalom oázisa legyen, amely békét, boldogságot és jólétet sugároz minden érző lény számára minden világon.”
Csökji Nyima Rinpocsé-t a vadzsrajána buddhizmus Dzogcsen vagy „Nagy Tökéletesség” hagyományának egyik legnagyobb élő mestereként tartják számon, aki egy szelíd, mégis impozáns alak, akinek jelenléte melegséget és együttérzést sugároz. A nagyra becsült Dzogcsen mester, Kjabdzse Tulku Urgyen Rinpocse és az odaadó gyakorló Kunszang Decsen legidősebb fia, Csökji Nyima Rinpocse 1951-ben született Tibetben. A Drikung Kagyü láma, Gar Drubcsen, egy tibeti mahásziddha és a második századi indiai buddhista filozófus, Nágárdzsuna hetedik inkarnációjaként ismerték el.
Tibet megszállását követően Rinpocse Indiában töltötte ifjúságát, ahol 11 évig tanult Őszentsége, a 16. Gyalvang Karmapa felügyelete alatt a Rumtek kolostorban. Tanult és gyakorolt a tisztelt mesterek, Dilgó Kjence Rinpocse, Dudjom Rinpocse, Khunu Láma Tenzin Gyalcen, valamint saját apja, Tulku Urgyen Rinpocse mellett is. 1974-ben Rinpocse csatlakozott szüleihez Katmanduba költözött. Ott segített nekik a Ka-Nying Sedrub Ling kolostor megalapításában a város szélén, mindössze egy rövid sétára a tiszteletreméltó Boudhanáth sztúpa jótékony tekintetétől. Rinpocse 1976-ban, mindössze 25 évesen lett a Ka-Nying Sedrub Ling apátja, és azóta sok száz férfi és női szerzetes jólétét és spirituális nevelését felügyeli.
A Ka-Nying Sedrub Ling, a buddhadharma tanulmányozásának és gyakorlásának szentelt intézmény, a Rinpocse egyre kiteljesedő Dharma-tevékenységének középpontjában áll. Számos kezdeményezése és projektje mellett a most 72 éves Rinpocse számos könyvet írt, és világszerte meditációs központok hálózatát alapította meg. 1997-ben Csökji Nyima Rinpocse megalapította a Rangdzsung Jese Intézetet a Ka-Nying Sedrub Ling területén. Az intézet 2002-ben csatlakozott a Katmandui Egyetemhez, és létrehozta a Buddhista Tanulmányok Központját. Ma a központ különböző szintű kurzusokat kínál, beleértve a buddhista tanulmányok és a himalájai nyelvek BA, MA és PhD fokozatát, az órákat pedig a kolostor kollégiumában tartják.
Forrás – BuddhistDoor
YouTube/Pal Thubten Shedrub Ling Monastery
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
BuddhaFM – Adásban a Tan!
December 2-án kezdődött az indiai Bódhgájában, immár a 19. alkalommal a nemzetközi Tipitaka recitációs szertartás, amire több mint 10.000 résztvevő érkezett a világ minden tájáról.
Programajánló: ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN Beszélgetés Bérczi Zsófiával, az Élőkép Színház vezetőjével Riporter: Udvardi Márton (2024) ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN TAROT LABIRINTUS AZ ÉV VÉGÉN Az
Az írás, mint éberség – Hamvas Tiszaújvárosi évei „Hamvas felismerte, hogy a buddhi, vagy Buddha-tudat nem más, mint az ember őseredeti alapállása, éber léte, amit