Főoldal > Orosz tudósok és a Dalai Láma a thukdam meditációs állapotról

Orosz tudósok és a Dalai Láma a thukdam meditációs állapotról

Orosz tudományos kutatások állítása szerint a “thukdam” meditációs állapotban eltávozó teste valóban teljesen más állapotban van mint annak, aki közönséges halál folyamatán megy keresztül.

A tudósok kutatólaboratóriumot hoztak létre az indiai Karnataka államban két helyszínen is, ahol mintegy 104 tibeti, száműzetésben lévő szerzetes meditatív állapotait vizsgálták műszerekkel.

Lehetőségük nyílt egy szerzetes kapcsán megfigyelni a “thukdamnak” nevezett meditációs jelenséget. A thukdam a halál utáni köztes létben, bardóban végzett magasszintű meditációs gyakorlat által létrehozott állapot. A Gyütő kolostorban 37 napig ebben az állapotban lévő szerzetesen sikerült tanulmányozniuk ezt a jelenséget.

Megállapították, hogy a thukdam, ez a magas szintet elért meditátor halála beálltakor megvalósuló fiziólógiai állapot, azaz a test még napokig megtartja a hőjét, és a test nem kezd el romlásnak indulni, valóban egy megfigyelhető jelenség. A magyarázata azonban még további kutatásokat igényel.

 

Kép: dalailama.com

A tudósok egy videóbeszélgetést is kezdeményeztek a jelenségről a Dalai Lámával. Szvjatoszláv Medvegyev az Orosz Tudományos Akadémia professzora és a szentpétervári Institute of the Human Brain kutatóintézet társalapítója, a kutatás vezetője Őszentségét kérdezte arról, milyen jelentősége van a thukdam állapotnak általánosságban az emberekre nézve. A Dalai Láma kifejtette neki a tibetiek vallási elképzelését arról, hogy az ember milyen folyamatokon megy keresztül a halál folyamán. Beszélt a képzett meditátorok háromféle; fehér, vörös és fekete látomásáról, és az ezekhez tartozó nyolcvan tudatállapotról.

A Dalai Láma véleménye szerint további kutatásokra lesz még szükség a thukdam állapotot illetően, azaz, hogy az elemek miként oldódnak fel ebben az esetben és miként egy közönséges haldoklónál.

Egyértelmű mérhető bizonyítékokkal rendelkezünk” – mondta Őszentsége. “A halál folyamatának belső szubjektív megtapasztalásáról részletes leírást találhatunk a Guhjaszamádzsa tantra szövegeiben is. Remélem, hogy a tudósok figyelembe veszik majd a vizsgálataik során.

Professzor Alexander Kaplan, egy moszkvai neurofiziológiai laboratórium vezetője, azt kérdezte, hogyan segítheti a buddhista elképzelés a modern nyugati tudományos vizsgálatot? Őszentsége szerint a tudomány eddigi formájában csak arra koncentrált, amit kívül tapasztalt, mérni és vizsgálni tudott.

Az emberek fokozatosan kezdték belátni, hogy a tudat békéje milyen fontos szerepet játszik a hétköznapi életünkben. Ebből következően a tudósok is elkezdek érdeklődést mutatni a tudat békéjének fejlesztése iránt. Az olyan tudati szennyeződések, mint a harag, a félelem és a szorongás rombolja az egészségünket, tehát függetlenül az elkövetkezendő életünktől, vagy hogy elérjük-e a megvilágosodást, mindannyiunknak mind a ma élő hétmilliárd embernek szüksége van a tudat békéjére itt és most.
A tudat békéjének megvalósítása és fenntartása érdekében meg kell értenünk hogyan működik a tudatunk, és az érzelmi rendszerünk. A buddhizmus 51 mentális kategóriát hat csoportba osztályozva ír le: öt mindig jelenlévő, öt meghatározott tudatállapotot, 11 építő érzelmet, hat zavaró érzelmet és hajlamot, 20 kiegészítő zavaró érzelmet és négy változó mentális faktort.
Mindezek megértésével megtanulhatunk bánni a romboló érzelmeinkkel felbukkanásuk pillanatában még nehéz körülmények között is. A tudat békéje elérhető közelségbe kerül
” – mondta Őszentsége.

Konstanin Anokhin, egy agykutatással foglalkozó intézet igazgatója az elmúlt életek létét alátámasztó bizonyítékokra volt kíváncsi.

A Dalai Láma szerint az indiaiak és a tibetiek között, akik számára nem ismeretlen az elmúlt és eljövendő életek elképzelése, nem szokatlan a gyerekek körében az effajta visszaemlékezés.

 

Kép: dalailama.com

 

Volt egy tibeti születésű kisfiú, aki amint beszélni tudott, kitartóan azt mondta a szüleinek, hogy: ‘Nem ide tartozom! Indiába akarok menni!’ El is vitték Indiába, idehozták Dharamszalába. De ő még itt is azt hajtogatta: ‘Nem ez az én helyem’. Aztán elvitték Dél-Indiába a Mundgod tibeti telepre. Ahogy meglátták a Ganden kolostort, a fiú így szólt: ‘Ide tartozom.’ Ahogy bement, rámutatott egy fiókra és azt mondta: ‘Itt a szemüvegem’. Megnézték és ott volt.
Ami engem illet, amikor kisfiú voltam felismertem bizonyos szerzeteseket a Dalai Lámát reinkarnációt kereső csapatban. Még a nevükre is emlékeztem. A Dalai Láma újraszületésének keresésekor alkalmazott egyik legfontosabb módszer, hogy a jelölt számára megmutatnak néhány tárgyat. Ha a gyerek képes felismerni, és kiválasztani azokat a darabokat, amik hozzá tartoznak, akkor azt pozitív eredménynek veszik. Mindazonáltal az emlékek eltűnnek, ahogy a gyerekek felnőnek.
A másik dolog, amit fontosnak tartanak ilyen gyerekek esetében az, hogy sokkal könnyebben tanulnak, mint mások. Ezt annak veszik, hogy már járatosak a témában, mert tanulták azt egy korábbi életükben. Az én esetemben, én könnyen tanultam, amit annak tudtak be, hogy felidézem azokat a dolgokat, amiket korábban tanultam.

A Dalai Láma és az orosz tudósok között lefolytatott beszélgetésről többet Őszentsége honlapján lehet megtudni.

Forrás

Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert

Kapcsolódó

Hírek

Lótusz szútra konferencia a British Library-ben

Sikeresen lezárult a Lótusz szútra kéziratainak digitalizálását célul kitűző Nemzetközi Dunhuang Projekt (International Dunhuang Project – IDP). A vállalkozás keretében 2017-2022 között 800 kéziratváltozatot digitalizáltak