Főoldal > Őszentsége a Dalai Láma és a Karmapa találkozása Zürichben
- Műsorajánló
Őszentsége a XIV. Dalai Láma, a közelmúltban, New York-ban történt sikeres műtéte után, megkezdte hazaútját az indiai Dharamszalába. Az utazását megszakítva, Zürichben találkozott a XVII. Gyalva Karmapával, Orgyen Trinli Dordzsével, ami komoly visszhangot váltott ki a tibeti közösségben. Hét év óta ez volt az első személyes találkozásuk.
Őszentsége június 28-án esett át sikeres térdprotézis-műtéten. Ezt követően a lábadozás és a rehabilitáció idejét New York állam északi részén töltötte. Augusztus 22-én az észak-amerikai tibeti közösség tagjai New York-ban imát mondtak a szellemi vezető hosszú életéért. A Dalai Láma 2017-óta most először járt az Egyesült Államokban, most azonban hivatalos programokon, politikai találkozókon nem vett részt.
Az eseményt követően Őszentsége hazatért észak-indiai rezidenciájára, Dharamszalába augusztus 28-án. Az utazást egyszer szakította meg egy rövid időre a svájci Zürichben, ahol az ott élő tibeti közösség szintén hosszú élet imát mondott Őszentségéért. E rövid megálló során találkozott újra a Dalai Láma a Karmapával, hét év óta először. Legutóbb 2017-ben, Bódhgájában találkoztak a Dalai Láma 14. Kálacsakra tanítása alkalmából.
A találkozóról a közösségi médiában a Karmapa augusztus 28-án megosztott egy nyilatkozatot, amelyben a Karmapa arra kérte a tibetieket, hogy éljenek egységben, dolgozzanak a Dalai Láma törekvéseinek megfelelően. Kitért arra is mennyire meghatódott azon, hogy a Dalai Láma megöregedett a legutóbbi találkozásuk óta. A nyilatkozatban a Karmapa megosztotta a Dalai Láma azon szándékát is, miszerint szeretne elzarándokolni a kínai Sanhszi tartományban lévő Vutaj-hegyre, ami egy buddhista szent hely, Mandzsúsríhoz, a bölcsesség bódhiszattvájához köthető:
“Mikor legutóbb volt szerencsém újra látni Őszentségét, a Dalai Lámát Zürichben, Svájcban, és hallani nektárszerű hangját, az öröm és a bánat sajátos keverékét éreztem. Más volt ez, mint amikor általában videókon és hasonlókon látom őt. Személyesen látva az arcát úgy tűnt, jelentősen megöregedett, szavait hallgatván éreztem, hogy igencsak legyengült a hangja. Annyira más volt, mint amilyen korábban, hogy alig tudtam elviselni. Őszentsége a teste, beszéde és tudata minden erejét a mi érdekünkben használta fel, és amikor láttam őt fizikailag ennyire legyengülten, az olyan volt, mintha a hála és a bánat érzései versenyeztek volna egymással bennem.
Tekintettel a fizikai állapotára és szemmel látható kimerültségére, nem mondtam sokat, de kifejeztem, hogy nincs nagyobb dolog amit a buddhizmusért és az érző lényekért tehet, minth hogy sokáig él. A többi gondolatomat, amit szerettem volna megosztani vele leírtam, és felajánlottam neki. Tíz percbe telt, mire gondosan elolvasta őket, majd a jóslatokról beszélt, miszerint 110 éves koráig fog élni, valamint arról a vágyáról, hogy elzarándokoljun a kínai Vutaj-hegyre, és arról, hogy milyen fontos megvédeni, megőrizni és terjeszteni az alapvető jármű, a mahájána és a tantra teljes tanítását, amelyek olyanok mint egy különleges ékszer, ami csak Tibetben lelhető fel.
Röviden, látni az arcát és hallani a hangját felkeltette bennem annak érzését, hogy mennyire ritka és értékes is Ő, ennyire ezt még eddig nem éreztem. Ráadásul hamarosan teljesítenünk is kell minden kívánságát, hogy segítsük Őt elérni mindent, amit még ebben az életben el szeretne, késlekedésre és szétszórtságra már nincs idő.
Felfoghatatlan, hogy Őszentsége milyen nehézségeken ment keresztül értünk. Tekintettel korára és jelenlegi állapotára, semmi sem lenne fontosabb számára, mint hogy pihenjen és vigyázzon az egészségére. Mindannyiunknak, nekem és másoknak egyaránt, mindenképpen tudatában kell ennek lennünk és szem előtt kell tartanunk.
Különösen, ha Őszentsége még ebben az életben visszatérhetne Tibetbe, ha még egyszer a lábát tehetné a földjére, azzal már önmagában teljesítené minden tibeti vágyát, az élőkét és az elhunytakét egyaránt ugyanúgy, mint ahogy a Guru kívánságát is beteljesítené. Ezért nagyon fontos, hogy mindannyian, tibeti testvérek és nővérek együttműködjünk Őszentsége szolgálatában, hogy beteljesítsük a kívánságait, de legalábbis éjjel-nappal törekedjünk rá, szenteljük neki magunkat.
Függetlenül attól hogy melyik régióból származunk, vagy hogy milyen vallást követünk, hogy milyen nézetet, álláspontot képviselünk, Tibet egészének érdekében meg kell tennünk azt ami fontos, és el kell engednünk azt, ami jelentéktelen. Fontos, hogy ne tévesszük össze az aranyat a rézzel, vagy a szantálfát a hamuval, mielőtt eladjuk.
A legfontosabbként, arra kérek mindenkit, hogy tartsuk mindig szem előtt, hogy rendelkezünk egy ilyen lámával, egy kívánságteljesítő drágakővel, mint Ő, és hogy adjunk bele mindent, még több odaadást, hogy a Dharmáért és a tibeti nép jólétéért dolgozzunk.
a Karmapa, Ogyen Trinli Dordzse, 2024. augusztus 28.”
A eseményt követően, aminek során a Karmapa arra kérte a Dalai Lámát, hogy pihenjen többet, a szerencsés találkozásról készült fotókat széles körben terjesztették a közösségi médiában. A médiajelentések szerint a találkozó spekulációkat indított el a Karmapa Indiába való visszatérésének lehetőségéről, ezt azonban nem erősítették meg megbízható forrásból.
A Karmapa a Karma Kagyü, a Kagyü vonal legnagyobb iskolájának a vezetője, ami a négy nagy tibeti buddhista hagyományvonal egyike, a Gelug, a Szakja és a Nyingma mellett. A Karmapa intézménye a legrégebbi tulku vonal a tibeti buddhizmusban ami az első Gyalva Karmapára, Tüszum Kjenpára (1110-1193) vezethető vissza, így a karmapa tulku-vonal több mint kétszáz évvel megelőzi a Dalai Láma hagyományvonalat. A Karma Kagyü iskolán belül, az inkarnáció elismerésének folyamata körül kialakult nézeteltérés miatt a XVII. Karmapa személye máig vitatott. A tibeti buddhisták többsége Orgyen Trinli Dordzsét ismeri el a XVI. Karmapa, Rangdzsung Rigpe Dordzse reinkarnációjaként, míg egy befolyásos kisebbség Trinli Tájé Dordzsét.
A két Karmapa 2023. decemberében találkozott egymással, és egy szintén az egyik tulku öröklés körüli vitával kapcsolatban közös nyilatkozatot adtak ki teljes egyetértésben.
Őszentsége, a Karmapa 1985-ben született Tibetben, de a vallásszabadság hiányára hivatkozva 1999-ben Indiába távozott. 2017-ben utazott Európába, ebben az időszakban szerezte meg a dominikai állampolgárságot is. Indiába visszatérni azóta nem tudott, a lakcímigazolvány körüli hivatali bürokrácia miatt. A Karmapának jelentős számban vannak követői Indiában, főleg az északkeleti Szikkim régióban.
Forrás – Buddhistdoor
Őszentsége, a XVII. Karmapa, Orgyen Trinli Dordzse hivatalos oldala
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
Új hangoskönyv a BuddhaFM-en! – Seung Sahn: A zen iránytűje Seung Sahn (Szung Szán) koreai zen mester (1927-2004) az első koreai zen tanító volt, aki
Bódis Kriszta író, szociálpszichológus, dokumentumfilmes, és a Van Helyed Alapítvány alapító vezetője. Társadalmi aktivista, közéleti személyiség, verseket és prózát húszéves kora óta publikál rangos irodalmi
Könyvajánló – Kuzder Ritával, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola tanárával beszélgettünk az idén megjelent Klasszikus tibeti nyelvtankönyv és feladatgyűjtemény c. művéről Riporter: Udvardi Márton (2024)