Főoldal > Szerzetesnők avatása Bhutánban
Június 21-én, a nyári napforduló napján, Őszentsége Dzsé Khenpó a legmagasabb rangú bhutáni vallási vezető 144 gelongmát, azaz szerzetesnőt részesített teljes felavatásban.
A hírt a bhutáni központi szerzetesi testület, a Zhung Dracang közölte hivatalos facebook oldalán:
“Ma, június 21-én ami a negyedik holdhónap 23. napja, Őszentsége a Dzsé Khenpó mintegy 144 szerzetesnőnek adja át a gelongma fogadalmakat Paró városában a Ramthangkha kolostorban, ahogyan azt a Bhutáni Szerzetesnők Alapítványa is bejelentette. A fogadalmak letételére nem csak Bhutánból, hanem a szomszédos országokból is érkeztek. A mai napon szerencsehozó jeleket is lehetett látni, például a napot körülölelő szivárványokat.
Az eseményen részt vett Őfelsége Gyaljum Cering Jangdön Vangcsuk anyakirályné, a királyi család tagjai valamint olyan méltóságok, mint Dordzsi Lopen, Cogki Lopen és Lajcog Lopen.” – írták a közösségi portálon.
A bhutáni vallási vezetés ezzel a szerzetesnők közösségének fejlődését és a buddhista szerzetesi intézményeken belüli nagyobb egyenlőség elősegítését kívánja támogatni. Sokan mérföldkőnek tekintik azt, hogy egyszerre ilyen sok apácát avattak. A világi férfiakból és nőkből, valamint szerzetesekből (bhiksu) és szerzetesnőkből (bhiksuní) álló négyrétű közösség, a buddhista szangha a Buddha idejéig megy vissza. Az évszázadok során a szerzetesnői vonal rendkívüli módon meggyengült, szinte kihalt. Tulajdonképpen csak néhány mahájána irányzaton belül, főleg kínai, hongkongi, koreai, illetve a vietnámi zen gyökerű és Thich Nhat Hanh-hoz köthető vonalon maradt fenn. A buddhizmus déli ágában a théravádában, illetve a tibeti vadzsrajána iskolákban nem ismerik el a szerzetesnői avatásokat.
Az elutasítás oka többnyire formai, a hagyományra hivatkozó. Főleg a szerzetesi szabályokra történik hivatkozás, azaz arra, hogy szerzetesnőket, bhiksuníkat csak egy másik bhiksuní avathat. Mivel az erre hivatkozók szerint a női szerzetesi vonal már régen megszakadt, nincs autentikus bhiksuní aki szerzetesnőket avasson, így nem állhat helyre a hagyományos szerzetesnői vonal.
Mivel azonban léteznek lemondásban élő női közösségek akik felavatástól függetlenül tartják a fogadalmakat, gyakran felmerült az igény hogy hivatalosan is megkapják a magasabb szintű avatást. Ehhez gyakran a már említett mahájána iskolák segítségét kérték, és sok esetben meg is kapták. Példa lehet erre Dzsecünma Tenzin Palmó esete is.
Az 1943-ban született angol származású Diane Perry, jól ismert tanító kezdettől fogva a tibeti vadzsrajána elkötelezettje volt, ezen belül is a drukpa kagyü vonalé. A vadzsrajána iskolákban az elérhető legmagasabb beavatási fokozat nők számára a geculma (srámanérí) azaz a 36 fogadalmat tartó novícius. Noha ezt az avatást viszonylag hamar, már 1964-ben megkapta, a teljes bhiksuní avatásra 1973-ig kellett várnia, azt is egy hongkongi mahájána vonalon kapta meg első nyugati nőként.
A Bhutánban legelterjedtebb buddhista hagyományvonal a vadzsrajána kagyü vonal, annak is a drukpa kagyü iskolája. Ez az iskola élharcosa a bhiksuní mozgalomnak. A szerzetesnővé avatás lehetőségét szervezett szinten is támogatják. 2009-ben Dr. Tasi Zangmo vezetésével megalapították a Bhutáni Szerzetesnők Alapítványt (Bhutan Nuns Foundation) ami a bhutáni anyakirályné, Őfelsége Asi Cering Jangdön Vangcsuk védnöksége alatt tevékenykedik.
A szervezet fő célja a szerzetesnők életkörülményeinek javítása, valamint az oktatáshoz való hozzáférésük segítése.
A mostani bhiksuní avatás “történelmi jelentőségű minden buddhista nő számára, és a tibeti buddhizmust 21. századi szintre emeli.” – jelentette ki Bhiksuní Dzsampa Cedrön német származású tibeti szerzetesnő, író majd hozzátette: “Az apácáknak ez egy fontos lehetőség arra, hogy megmutassák a képességeiket, hogy hozzájáruljanak a buddhizmushoz.”
Egy másik bhiksuní közösség, a Dharmadatta Community társalapítója Damcsö Diana Finnegan felavatott szerzetesnő szintén méltatta az eseményt. Ő “jelentős lépésnek nevezte a tibeti buddhizmusban a férfiak és nők intézményesített egyenlőtlenségének megszüntetése irányába.”
Őszentsége Dzsé Khenpó avatóbeszéde a képre kattintva:
A bhiksuní mozgalmat támogató szervezetek, közösségek:
Committee for Bhiksuní Ordination
Két további cikk angolul a szerzetesnők avatásának témájában:
Szerzetesnők a Plum Village hagyományban
illetve egy áttekintő cikk a témáról a Tricycle buddhista magazinban.
Forrás: Zhung Dratshang/Facebook
A BuddhaFM A Tan Kapuja Buddhista Egyház által fenntartott online rádió. A rádió minden buddhista irányzat és az összes buddhista közösség számára nyitott, melynek tanítása és beszéde a BuddhaFM küldetés nyilatkozatával összhangban szólal meg.
BuddhaFM – Adásban a Tan!
Kövessenek minket Facebook Spotify oldalunkon és Youtube csatornánkon.
Hírszerkesztő: Fenyvesi Róbert
December 2-án kezdődött az indiai Bódhgájában, immár a 19. alkalommal a nemzetközi Tipitaka recitációs szertartás, amire több mint 10.000 résztvevő érkezett a világ minden tájáról.
Programajánló: ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN Beszélgetés Bérczi Zsófiával, az Élőkép Színház vezetőjével Riporter: Udvardi Márton (2024) ÁTLÉPÉS A TÜKÖRKAPUN TAROT LABIRINTUS AZ ÉV VÉGÉN Az
Az írás, mint éberség – Hamvas Tiszaújvárosi évei „Hamvas felismerte, hogy a buddhi, vagy Buddha-tudat nem más, mint az ember őseredeti alapállása, éber léte, amit